کنترل فشار خون


  مصرف پتاسیم در پیشگیری و درمان فشار خون بالا نقش به سزایی دارد در برنامه غذایی روزانه باید از میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات استفاده شود .
 گوجه فرنگی، هندوانه، موز، سیب زمینی، آب پرتقال و گریپ فروت منبع خوبی از پتاسیم هستند،  دریافت مقادیر مناسبی منیزیم (به عنوان گشاد کننده عروق) از طریق منابع غذایی مانند انواع سبزی با برگ سبز تیره، مغزها، حبوبات، نان و غلات سبوس دار توصیه می شود.
 کلسیم نیز در کاهش فشار خون نقش دارد؛ بنابراین دریافت کافی کلسیم از طریق مصرف منابع غذایی آن به ویژه شیر و فرآورده های لبنی کم چرب توصیه می شود.
ضروری است افراد مبتلا به فشار خون بالا از روغن هایی با منبع حیوانی مانند پیه و کره کمتر مصرف و به جای آنها، روغن های گیاهی مانند ذرت و آفتابگردان استفاده کنند.
 مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع و کلسترول (گوشت قرمز، لبنیات پر چرب، زرده تخم مرغ، چربی های حیوانی، مارگارین، روغن های جامد، کره) در برنامه غذایی روزانه باید کاهش یابد.
 محدود کردن سدیم همراه با کاهش وزن در کنترل فشارخون بسیار موثر است . استفاده از نمک برای پخت غذا و همچنین برای سفره غذا باید محدود شود و از نمکدان هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نشود.



/ 0 نظر / 20 بازدید